Wednesday, January 13, 2010

Serabai


Pernah dengar nama serabai tapi blum pernah cuba sebelum ni. 1st time try semalam masa sambutan harijadi bos HR. Makanan favourite dia ni.. tu yg derang order. Rasa macam pancake.. bolehla tapi Watee kurang gemar sebab cicah dengan kuah durian. Tapi okla.. kalau lapar belasah jela.. Just copy and paste resepi dan gambar dari blog someone. Bila nak cuba belum tau coz tak brapa minat. Boleh ke kalau serabai ni dicicah dgn kari? apala rasa dia ek!! Mcm tosei kot. Dan di Melaka ni info2 yang Watee terima, makanan ni selalu nya di buat bila kenduri arwah or ada kematian.. Erk!!! emm macam tu la kot.. (gambar hiasan)


SERABAI


500 gram tepung beras
300 gram nasi (Kisar bersama sedikit air)
1 1/2 biji kelapa (gunakan air suam utk memerah santan, jdkan 1 liter)
1 1/2 sudu kecil mauripan / Baking Soda
Garam secukup rasa


KUAH DURIAN


1 cawan gula perang
2 cawan santan
Isi durian atau lempok secukupnya
Garam secukup rasa
2 Helai daun pandan (diikat)
Cara-cara
SERABAI
Campurkan mauripan/ baking soda dengan santan suam.Kacau sebati dan campurkan kesemua bahan serabai hingga sebati dan peram sehingga 2 jam.(kecairan bancuhan sama seperti membuat kuih cara)...Kalau nak lagi mudah masuk kan saja dalam blender.dan blend hingga hancur dan halus.
Panaskan acuan serabai dan sapukan sedikit minyak.
Masukkan adunan 3/4 penuh ke dalam acuan serabai dan masak hingga adunan masak di atas api kecil.Buat hingga habis adunan.
KUAH
Campurkan kesemua bahan ke dalam periuk dan masak hingga pekat.
Siap utk hidangan

No comments:

Post a Comment